top of page
  • Writer's pictureInez Gaethofs

10 TIPS VOOR DE AANKOOP VAN JE E-BIKE


De e-bike of elektrische fiets wordt steeds populairder. Bijna de helft van alle verkochte fietsen in Vlaanderen is een e-bike en bovendien worden de bestuurder als maar jonger. Zo is meer dan één derde van de e-bikerijders jonger dan 50 jaar. Vooral in het woon-werkverkeer wint deze fiets aan populariteit. Logisch, gezien dat meer dan de helft van de Belgische werknemers op minder dan 10 kilometer van het werk woont. Je vermijdt immers de files, vindt overal parking, bespaart op brandstofkosten en je hebt je portie beweging al achter de rug zonder je echt in het zweet te werken. Niks dan voordelen dus! Wij geven het toe, het slechte weer kan wel eens een spelbreker zijn maar met de juiste kleding sta ja al sterker in je schoenen. Niets zo ontspannend als een fietstochtje met een elektrische fiets, met dat extra duwtje in de rug rijd je vlot een paar kilometers extra en durf je al eens een heuveltje meepikken. Er zijn e-bikes in alle maten en vormen: van elektrische stadsfietsen tot mountainbikes, van moederfiets tot elektrische fitnessfiets. Maar waar moet je opletten bij de aankoop? Wij hebben het hieronder even samengevat in 10 handige punten.


1. Positie van de motor en de batterij

De positie van de motor bepaalt grotendeels het rijgedrag van de fiets. Maar legt vaak ook een aantal technisch beperkingen op zoals de keuze van het versnellingssysteem. We krijgen vaak de vraag welk systeem nu het beste is… Wel, dit is een moeilijke vraag. Elke fietser is immers anders en heeft een andere rijstijl en voorkeur. Houd er vooral rekening mee dat de accu en de motor vaak de zwaarste onderdelen van de fiets zijn. De positie van de motor en accu bepalen dus grotendeels het zwaartepunt van jouw fiets. In het ideale geval zijn de motor en accu zodanig verdeeld over de fiets dat het zwaartepunt mooi in het midden van de fiets gelegen is en zo laag mogelijk komt te liggen. Dit bevordert de stabiliteit van de fiets.

  • Voorwielmotor

Deze e-bikes zijn te herkennen aan de dikke naaf in het voorwiel. Een voorwielmotor, in combinatie met een batterij op de pakdrager, zorgt voor de ideale gewichtsverdeling en stabiliteit. De motor trekt je vooruit waardoor je zelf zeer weinig inspanning moet leveren om vlotjes weg te rijden.

+Stil

+Goedkoop

+ Minder ouderhoudsgevoelig

– Minder krachtig

– Risico op slipgevaar


  • Middenmotor

Bij een middenmotor zit de motor rond de trapas, deze zorgt voor een natuurlijk fietsgevoel en een ideale gewichtsverdeling. De middenmotor is momenteel één van de populairste aandrijfsystemen. De accu ligt meestal op de pakdrager, maar meer en meer wordt de accu verplaatst naar het midden van de fiets zodat het zwaartepunt centraler ligt en de fiets makkelijker hanteert.


+ Natuurlijk fietsgevoel

+ Zwaartepunt laag en centraal

+ Snel en eenvoudig band vervangen

– Extra slijtage van ketting en tandwielen

– Je hoort de motor draaien


  • Achterwielmotor

Bij deze fiets heb je steeds wind mee. De motor zit letterlijk onder je poep en geeft een directe ondersteuning zonder verlies van kracht en vermogen. Bovendien is deze motor praktisch geluidloos en stuurt deze fiets zeer strak! Perfecte gewichtsverdeling creëer je door de accu vooraan in het frame te plaatsen.

+ Zeer stille motor

+ Natuurlijke rijbeleving

+ Ideale e-bike voor heuvelachtigparcours

– Moeilijk om de achterband zelf te vervangen

– Enkel mogelijk met derailleurversnelling


TIP — neem steeds een GAADI open binnenband mee

De GAADI binnenband is een worstband of opengewerkte binnenband, waardoor je de band kan vervangen zonder het wiel uit jouw fiets te halen. Handig voor onderweg (zeker voor wie met e-bike met achterwielmotor of een naafversnelling rijdt). Deze band is perfect om je tijdelijk te depanneren zodat je die gezellige fietstocht toch nog kan afronden. Wij raden je wel aan om nadien een conventionele binnenband te steken, deze heeft minder last van wrijving en zal je minder snel mee platvallen.

2. Actieradius van de fiets

De eerste vraag die wij meestal krijgen van onze klanten bij aankoop van elektrische fiets is: “En hoe ver kan ik nu rijden met deze fiets?” Wel, dit is afhankelijk van e-bike tot e-bike. Maar de belangrijkste factor is toch de energie die accu kan uitleveren of het aantal Watt uren (Wh) , deze factor houdt zowel rekening met de capaciteit (kracht van de accu, uitgedrukt in Ampère uur) als de batterijspanning tijdens het ontladen (uitgedrukt in voltage). Simpel gezegd: hoe meer Watt uren, hoe langer je (per laadbeurt) kan fietsen met jouw elektrische fiets. Uiteraard speelt niet enkel het aantal Watt uren een rol. Zo zal je merken als je in groep gaat fietsen dat niet iedereen even lang mee zal kunnen… Er zijn immers tal van factoren die een invloed hebben op de actieradius van je elektrische fiets:


Totaalgewicht: het gewicht van de fiets zelf, zijn bestuurder en zijn lading kunnen de actieradius positief of negatief beïnvloeden.

Weerstand: tegenwind, een slecht wegdek, te lage bandenspanning, veel hoogteverschillen kunnen alle een negatieve invloed hebben op het bereik van je e-bike.

Versnellingsgebruik: wil je zo veel mogelijk kilometers uit je batterij halen, dan schakel je best zo veel mogelijk mee. In een grote versnelling de berg oprijden is nooit een goed idee.

Temperatuur: temperaturen onder het vriespunt zullen de actieradius van je accu drastisch beperken (tot 25% minder). Geen nood, eens de thermometer terug boven nul komt, zal je terug extra kilometers kunnen doen.

Hoe ver kan ik nu effectief met mijn accu? Hieronder een overzichtelijke tabel, die je een idee geeft van je bereik in normale omstandigheden (dus met een gemiddelde ondersteuning).

Accu van 300 Wh: Bereik van 50 à 60 km

Accu van 400 Wh: Bereik van 80 à 100

Accu van 500 Wh: Bereik van 100 à 120km

Accu van 600 Wh: Bereik van 120 à 150 km


3. Gewicht van de e-bike

Een elektrische fiets weegt gemiddeld tussen de 20 en 25 kg. Dit varieert van merk tot merk. Uiteraard is het vooral de motor en batterij die het gewicht bepalen. Maar ook het frame en het versnellingsapparaat hebben een duidelijk aandeel in het gewicht. Zo zal een e-bike met een naafversnelling steeds zwaarder zijn dan dezelfde fiets met een derailleurversnelling. Tijdens het fietsen speelt het gewicht niet zo’n rol en zal dit je zeker niet tegenhouden. Tijdens het hanteren, bijvoorbeeld bij het laden van op een fietsendrager, kan het gewicht wel hinderlijk zijn. Door de accu en de motor centraal op de fiets te plaatsen, ligt het zwaarste gewicht centraal en kan de fiets makkelijker gehanteerd worden. Een zware fiets is daarentegen weer wat stabieler en staat steviger op het wegdek.


4. Derailleur of naafversnelling

Ben je een sportieve fietser die kiest voor een derailleurversnelling of ga je voor gebruiksgemak en kies je voor volautomatische naafversnelling? Wij zetten de verschillen even op een rijtje…

  • Derailleurversnelling

Ben jij een sportieve fietser die geniet van lange fietstochten en niet kijkt op een heuvel meer of minder? Dan kies je best voor een derailleur, dit kettingsysteem geeft je tegenwoordig een bereik van minstens 10 versnellingen. Ga je voor een achterwielmotor dan zijn zelfs 27 of 30 versnellingen een mogelijkheid. Een derailleur verandert de ketting zijdelings van positie op het kettingblad of kettingwiel. Probeer je ketting wel zo veel mogelijk recht te houden, anders zal hij te snel leuren. Een derailleur schakelt enkel terwijl je wiel draait (tijdens het trappen) en de ketting en de kettingwielen van een fiets met derailleurversnelling zijn bovendien slijtagegevoeliger dan die van een fiets met een naafversnelling.

  • Naafversnelling

Voor dagelijkse verplaatsingen en fietstochten op vlak terrein (en ja, volledig Vlaanderen en Nederland mag je beschouwen als vlak) is een naafversnelling aangewezen. Hoewel een naafversnelling wat zwaarder is dan een derailleursysteem, is een naaf wat makkelijker in gebruik. Zo kan je schakelen terwijl je fiets stilstaat en zijn de ketting en naaf vaak ingewerkt in een gesloten kettingkast waardoor je minder poetswerk hebt en minder risico op een vuile broek. Een naafversnelling vereist bovendien minder onderhoud en de ketting zal gemiddeld dubbel zo lang meegaan als een derailleursysteem. De meeste naven hebben 7 of 8 versnellingen, momenteel zijn er zelfs naven op de markt tot 14 versnellingen waardoor ook de heuvelachtige terreinen bereikbaar worden.

  • Automatische naafversnelling met riemaandrijving

Een (automatische) naafversnelling met riemaandrijving is ideaal voor wie dagelijks zijn woon-werkverkeer met de fiets aflegt. Deze naaf is niet beperkt door 7,8 of 14 versnellingen, maar is een traploos schakelsysteem met een versnellingsbereik tot 360% en je kunt zelfs schakelen terwijl je kracht zet. Combineer dit met een riem in plaats van een ketting en je hebt een fiets waar je niet moet naar omkijken. Een riem gaat immers 3x langer mee dan een ketting en loopt geruisloos. Zie je dat schakelen helemaal niet zitten en wil je liever zoveel mogelijk genieten van het fietsen zonder na te denken, dan kan je kiezen voor een volautomatisch Nuvinci-versnelling. Deze naaf schakelt, net zoals de ‘automatic’ van jouw auto, volledig automatisch.


5. Schijfrem of velgrem

We geven het toe, wij zijn voorstander van de schijfrem en daar hebben we aantal goede redenen voor:

  • De gemiddelde snelheid ligt bij een e-bike meestal wat hoger dan bij een gewone fiets en een e-bike is beduidend zwaarder dus wil je een betrouwbaar en krachtig remsysteem

  • Een (hydraulische) velgrem grijpt op je velg en slijt deze mee af. Een schijfrem spaart je velgen waardoor deze langer mee zullen gaan.

  • Remblokjes van de schijfremmen zijn eenvoudig te vervangen en je hebt er geen speciaal gereedschap voor nodig.

  • Wie rijdt met een schijfrem kan bredere banden plaatsen, deze zorgen voor extra comfort en grip.

  • Geen lelijke remrand op je velgen en die schijven zien er toch gewoon strakker en moderner uit, niet?

Toch liever geen schijfrem? Ga dan zeker voor hydraulische velgremmen! Uiteraard heeft een velgrem ook zijn voordelen: zo zijn ze lichter dan schijfremmen, goedkoper in aankoop, slijten de remblokjes minder snel en zijn ze minder gevoelig voor olie- en smeerresten.


6. Vermogen en kracht van de motor

Er zijn drie factoren die het rijgedrag van een motor bepalen: het vermogen, de kracht van de motor en de maximale snelheid. Het vermogen (uitgedrukt in Watt) van een e-bike bepaalt hoeveel ondersteuning deze kan bieden. Wettelijk gezien is zowel het vermogen als de maximale snelheid van een conventionele elektrische fiets begrensd tot 250 Watt en 25 km/u (anders valt deze onder de bromfiets/speed-pedelec wetgeving). De kracht of te leveren koppel verschilt wel van motor tot motor en is een belangrijk gegeven want de kracht van de motor bepaalt hoe vlot je bergop rijdt en hoe snel je fiets accelereert. De kracht wordt uitgedrukt in Newton meters (Nm): hoe hoger het getal, hoe meer kracht. De kracht varieert meestal tussen 38Nm tot 80Nm. Bovendien bieden sommige motors een directe ondersteuning: vanaf de eerste aanzet, geef de motor ondersteuning. Vooral handig voor wie onmiddellijk bergop wil vertrekken (denk maar aan de elektrische MTB’er). Houd er ook rekening mee dat hoe groter de kracht, hoe meer deze verbruikt van je accu…


7. Wetgeving Speed-pedelec

Een speed pedelec, met een maximaal vermogen van 4000 W, is een snelle elektrische fiets waarbij de trapondersteuning niet stopt bij 25 kilometer per uur. Je kunt door zelf mee te trappen snelheden tot 45 kilometer per uur behalen. Speed pedelecs vallen daardoor niet in de categorie ‘fietsen’, maar in die van de ‘bromfietsen’. Dit brengt uiteraard een aantal implicaties met zich mee, zoals:

  • Verplichte helmdracht, dit mag een fietshelm zijn maar zowel de slapen als het achterhoofd moeten volledig beschermd zijn.

  • De speed-pedelec moet voorzien zijn van een nummerplaat. Dit kost je éénmalig €40, te betalen aan postbode bij aflevering van de nummerplaat.

  • Je moet eigenaar van een geldig rijbewijs zijn, voor de bromfiets (AM) volstaat.

  • Er geldt een specifieke wegcode, zo is de speed-pedelec niet op alle fietspaden toegelaten. (zie afbeelding links, bron: Mobiel Vlaanderen – Mobiliteitsbrief 173)

8. Prijs

Een elektrische fiets vind je in alle prijsklasse dus laat je niet altijd leiden door de prijs. Hou je het liever wat budgetvriendelijker, dan is e-bike met een voorwielmotor een degelijke oplossing. Houd rekening met prijzen vanaf €1500 voor een degelijke e-bike. Zo werd er in 2017, in België, 485 168 nieuwe fietsen verkocht waarvan bijna de helft elektrische fietsen waren, met een gemiddelde prijs van 2325 euro. Tegenwoordig bieden veel banken de optie om een fietslening af te sluiten tegen een zeer voordelige rente.

9. Design

Een e-bike is geen goedkope aankoop dus als je dan toch beslist heb om over te gaan tot een aankoop, laat je dan grondig adviseren. Kies je de juiste fiets met de juiste (technische) specificaties die perfect aansluiten bij jouw gebruik. Er zijn tegenwoordig enorm veel merken op de markt, de ene al wat meer gefocust op design dan de andere. Kies ook vooral een fiets die je mooi vindt, een toffe kleur die helemaal bij jouw past. Zo kan trots door de straten en ten volle genieten van het plezier van e-bike. Jouw nieuwe e-bike zal je gegarandeerd overtuigen om nog verder en nog vaker te rijden!

10. Maak een proefrit

Misschien wel de belangrijkste tip… Maak steeds een proefrit voor je overgaat tot een aankoop. We zijn er van overtuigd dat je een fiets moet voelen, ervaren en beleven. Enkel dan zal je 100% overtuigd zijn van jouw aankoop. Daarom bieden we je de mogelijkheid om een uitgebreide testrit te maken. Opgelet want eens je e-bike geprobeerd hebt, wil je niks anders meer.

bottom of page