top of page
  • Writer's pictureInez Gaethofs

Zeven factoren die bepalen hoe vaak je fiets een onderhoudsbeurt nodig heeft

Ontdek de zeven zaken die bepalen hoe vaak je fiets een servicebeurt nodig heeft en leer hoe je door thuisonderhoud ervoor zorgt dat je fiets minder vaak naar de fietsenmaker hoeft.


Regelmatig onderhoud door een professionele fietsenmaker zorgt ervoor dat je fiets efficiënt en veilig blijft functioneren, maar je kunt door eenvoudig thuisonderhoud het aantal servicebeurten verminderen. Onderhoud aan je fiets is relatief eenvoudig en zou eigenlijk een vast onderdeel moeten zijn van je fietsroutine. Onderstaande factoren bepalen mede hoe vaak je een servicebeurt moet laten uitvoeren. Daarnaast geven we praktische tips om je fiets soepel te laten lopen tussen het onderhoud door.


1. HOE VAAK JE FIETST


Hoe meer je fietst, hoe sneller de onderdelen slijten en hoe vaker je fiets onderhoud nodig heeft. Verbruiksartikelen zoals banden, kettingen en cassettes slijten uiteraard door veelvuldig gebruik, maar door goed thuisonderhoud, zoals regelmatig schoonmaken en goed opbergen, kun je de levensduur flink verlengen.


Interessant weetje

Idealiter vervang je de cassette nadat je drie tot vijf keer de ketting hebt vervangen.


Toptip

Was je fiets regelmatig en gebruik een ontvetter om zand en vuil van de ketting, cassette en voortandwielen te verwijderen. Dat zorgt ervoor dat de aandrijving soepel blijft werken en het vermindert de slijtage.



2. WAAR JE FIETST


De plekken en omstandigheden waarin je fietst hebben flinke invloed op de onderhoudsbehoefte. Natte, modderige trails kunnen een schurende pasta vormen op je aandrijflijn, terwijl heuvelachtige gebieden je ketting en remmen zwaarder belasten door het klimmen en dalen.


Interessant weetje

Zodra de remblokken van je velgremmen voorbij de groeven zijn afgesleten, moeten ze worden vervangen. Schijfremblokken moeten worden vervangen als ze minder dan 0,5 mm dikte hebben.


Toptip

Een kettingsmeermiddel voor natte weersomstandigheden vermindert de slijtage van de aandrijving want de chemische samenstelling maakt het smeermiddel waterafstotend. Zodoende worden ketting en onderdelen beter beschermd.



3. JE LICHAAM


Zware of sterke fietsers belasten hun fiets over het algemeen zwaarder. De remmen hebben meer te verduren om tot stilstand te komen en er wordt meer kracht uitgeoefend op de onderdelen zoals de wielen en het frame. Hoeveel extra belasting zware of sterke rijders op hun fiets uitoefenen, hangt af van hun rijstijl.


Interessant weetje

Het is belangrijk om te letten op de conditie van de fietsonderdelen als je een sterke rijder bent. Gebruik een kettingslijtagemeter om te bepalen wanneer de ketting moet worden vervangen.


Toptip

Probeer zo soepel mogelijk te schakelen. Schakel niet onder volle belasting, maar zet iets minder druk op de pedalen als de ketting tussen de tandwielen beweegt.


4. JE RIJSTIJL


Op de weg of in het zand, rijstijl is een belangrijke factor. Op de weg kan schakelen onder belasting en laat remmen zorgen voor hogere slijtage in vergelijking met soepel trappen en intuïtief schakelen. Ook mountainbikers die moeite hebben om obstakels te overwinnen of met hun wielen tegen rotsen en wortels knallen, zullen meer slijtage ondervinden dan rijders met een vloeiende rijstijl.


Interessant weetje

Remschijven moeten worden vervangen als ze minder dan 1,5 mm dik zijn of als het aluminium zichtbaar wordt.


Toptip

Door te anticiperen op hellingen of obstakels kun je eerder schakelen zodat je in de juiste versnelling rijdt om steile klimmetjes op te rijden. Tijdig remmen voorkomt dat je wielen blokkeren als je plotseling moet stoppen.


5. E-BIKE OF GEWONE FIETS


E-bikes hebben vaker nieuwe onderdelen nodig dan niet-ondersteunde fietsen omdat ze zwaarder en sneller zijn. Het aandrijfsysteem wordt zwaarder belast door het koppel van de motor en een snellere, zwaardere fiets heeft een groter remvermogen nodig om snel en soepel tot stilstand te komen.


Interessant weetje

Op een e-bike worden alle onderdelen zwaarder belast. Vervang je kabels als ze stroever gaan lopen of als ze beschadigd of gerafeld zijn.


Toptip

Belast de e-bikemotor niet overmatig door met veel vermogen beklimmingen of obstakels te overwinnen. Schakel net als bij een conventionele fiets naar een lagere versnelling en rij met een hogere cadans om de belasting op het aandrijfsysteem te verminderen.


6. HOE GOED JIJ JE FIETS SCHOONMAAKT


Stof, vocht en vuil tasten elk onderdeel van je fiets aan en zorgen voor hogere slijtage van de draaiende delen. Dat leidt dan weer tot minder soepel schakelen, remmen en trappen. Om de slijtage te beperken en je fiets goed te laten functioneren, maak je hem na elke rit even schoon en smeer je de betreffende onderdelen met een smeermiddel dat door je SHIMANO-dealer wordt aanbevolen.


Interessant weetje

We adviseren om SHIMANO-smeermiddelen en onderhoudsproducten te gebruiken voor blijvende prestaties en een langere levensduur.


Toptip

Gebruik een kettingreinigingsapparaat met borstels en een ontvetter die je ketting aan alle zijden schoonpoetst. Daarmee wordt oud kettingvet, vuil en zand effectiever verwijderd van je ketting.


7. WAAR JE FIETS WORDT GESTALD


Doe een hoes over je fiets als hij buiten wordt gestald want regen en vocht leiden tot roestvorming. Een e-bike stal je op een droge plek met een constante temperatuur omdat een hele koude of warme omgeving invloed kan hebben op de prestaties en de levensduur van de accu.


Interessant weetje

Voorkomen is beter dan genezen. Als je jouw fiets niet binnen kunt stallen, controleer dan regelmatig de slijtage van de onderdelen en smeer de bewegende delen met enige regelmaat.


Toptip

Er zijn verschillende mogelijkheden om je fiets aan de muur of aan het plafond op te bergen zodat hij zo weinig mogelijk ruimte inneemt binnenshuis of in je schuur.




Comments


bottom of page